Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 1926-1940. Πρόσωπα και Προγράμματα, Πορεία και Πρωτοπορία
Περίληψη
Στην εργασία αυτή καταγράφεται συστηματικά και παρουσιάζεται με βάση το πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό και εκπαιδευτικό συγκείμενο της εποχής η ίδρυση και λειτουργία της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο του μεσοπολέμου (1926-1940), το πρόγραμμα σπουδών της, η πρώτη «γενιά» των καθηγητών και υφηγητών της, το προφίλ των πρώτων πτυχιούχων της (ανδρών και γυναικών) και η «υποδοχή» του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και, ειδικότερα, της Φιλοσοφικής Σχολής από την τοπική κοινωνία, μέσω του περιοδικού και ημερήσιου τύπου της εποχής. Ως μελέτη περίπτωσης εξετάζονται, αναλυτικά, οι παιδαγωγικές σπουδές και ο ρόλος του πρώτου καθηγητή Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης, Αλέξανδρου Δελμούζου.
Η εργασία κλείνει με συμπεράσματα αναφορικά με τον ευρύτερο ρόλο της Σχολής στην ποιοτική αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο πρωτογενές υλικό, ανέκδοτο και δημοσιευμένο, από το Αρχείο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Σχετικά με τον συγγραφέα
Ο Βασιλης Α. Φουκας αποφοίτησε το 2001 από το Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. με βαθμό άριστα. Έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα με ειδίκευση στη Σχολική Παιδαγωγική από το ίδιο Τμήμα το 2005 και το 2009 αναγορεύτηκε διδάκτωρ του ίδιου Τμήματος. Το 2010 εκλέχτηκε λέκτορας και το 2014 επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής με γνωστικό αντικείμενο την ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του εντάσσονται στους τομείς: ιστορία της αγωγής και των παιδαγωγικών ιδεών, ιστορία της εκπαίδευσης, ιστορία της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, ιστορία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην ιστορία της εκπαίδευσης, ιστορία, μνήμη και αφήγηση, τοπική εκπαιδευτική ιστορία και ιστορία των σχολείων της Θεσσαλονίκης.
ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ
1. Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1837-1910): αναζητήσεις, θέσεις, προοπτικές, 2005.
2. Παιδαγωγικά περιοδικά στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα. Παρουσίαση και περιεχόμενα (επιμ. σε συνεργασία με τις: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου και Θ. Χασεκίδου), 2005.
3. Διερευνώντας την Τοπική Ιστορία της Θεσσαλονίκης: Απόψεις, στάσεις και γνωστικό επίπεδο μαθητών/τριών και η επίδραση της οικογένειας και του σχολείου στη διαμόρφωσή τους (σε συνεργασία με τον Δ. Κυρίτση), 2010.
4. Σχολεία και Εκπαιδευτικοί της Θεσσαλονίκης (19ος αι.-Μεσοπόλεμος): Προσωπογραφίες ευεργετών και εκπαιδευτικών (επιμ. σε συνεργασία με την Σ. Ζιώγου- Καραστεργίου), 2013.
5. Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα (18ος και 19ος αιώνας): Βασικοί εκπρόσωποι-αντιπροσωπευτικά κείμενα, 2014.
Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους ενώ έχει εισηγηθεί σε συνέδρια θέματα της ιστορίας της εκπαίδευσης από τον 19ο και τον 20ό αιώνα.